Regler inom gatufoto

När du kommer i kontakt med andra gatufotografer, kommer du också snart i kontakt med de olika "reglerna" inom gatufoto. Gatufoto är utan tvekan den genre som i särklass omges av flest åsikter om hur en bild skall vara eller inte vara.

Som alltid är regler till för att brytas, och i denna artikel delar jag mina tankar och åsikter om de olika reglerna.

Fotografera aldrig ryggar

Påstående

Att fotografera ryggar är fegt och ett tecken på att man inte vågar fotografera människor framifrån.

Sanning

Det finns många exempel på bra bilder tagna bakifrån. Ibland kan just faktumet att bilden togs bakifrån bidra till att höja stämningen i bilden. Detta eftersom ditt kognitiva sinne då utsätts för en svag stress då det tvingas att själv bygga upp och fantisera kring bilden.

Om du däremot enbart fotograferar folk bakifrån eller från sidan, kanske du skall utmana dig själv och våga fotografera rakt framifrån.

Att bilden är tagen bakifrån skapar en känsla av att du som betraktare är ensam och utanför.

Suddiga bilder är kassa

Påstående:

Alla bilder måste ha skärpa, annars är det ett tecken på att man misslyckats med fotot.

Sanning

Som nybörjare inom foto bedömer man ofta sina bilder efter hur nära bilden fångade verkligheten precis som den såg ut. Då är tekniken viktigare än känslan bilden förmedlar. Med åren lär du dig att komma ifrån detta, och bygger samtidigt upp ett självförtroende att våga skapa tekniska brister i fotot. Du har säkert upptäckt att dina personliga favoriter bland dina bilder, sällan är de bilder som andra gillar bäst. Likaså att bilderna som andra gillar bäst bland dina bilder, sällan är de bilder som du själv föredrar. Förklaringen till detta tros vara att du blandar in känslan du hade när du tog bilden, något som betraktaren av bilden överhuvudtaget inte känner till. Tekniken är viktig att behärska, men lika viktigt är det att medvetet våga bryta mot tekniken.

Skärpan sitter fel, bilden är suddig. Just dessa brister bidrar till en högre oro hos dig som betraktare.

Gatufoto måste vara svartvitt

Påstående

Om bilden inte är svartvit är det inte traditionellt gatufoto

Sanning

Många av mina bilder är svartvita, men det är inte självklart att en bild skall vara svartvit. I varje bild överväger jag noggrannt om bilden är bättre i färg eller svartvitt. I stadsmiljö är det dock ofta element i bakgrunden som är väldigt färgstarka och drar uppmärksamhet till sig. Då kan bilden bli lugnare och ögat får enklare att fokusera, om jag gör den i svartvitt istället. I vissa bilder är dock färgen hela bilden, och att då slentrianmässigt göra bilden svartvit är vansinnigt. Ibland kan det även finnas en tanke med att göra det "svårare" för ögat med en rörig bild i färg, jämfört med det mer lättsmälta svartvita där ögat lättare hittar rätt.

I mina gatuporträtt vill jag i de flesta fallen visa personligheten snarare än stilen. Det tycker jag lättare kommer fram i en svartvit bild. I färgbilden kommer kläder och stil fram mer.

Varför fotograferade de gamla mästarna bara svartvitt då? Förklaringen är ganska enkel; tekniken var begränsningen. Dessutom var färgfilm mycket dyrare än svartvit. Om du forskar vidare upptäcker du dock ganska snart att det är en myt att de bara fotograferade svartvitt. Studera exempelvis Vivian Maier och William Klein. Bilder från deras senare perioder är oftast i färg och inte i svartvitt. Förvånad?

Gatufoto i färg
Här är färgen en viktig del av bilden. I svartvitt hade denna bild varit betydligt plattare.

Gatufoton måste tas i smyg

Påstående

Om bilden inte är tagen i smyg är det inte gatufoto

Sanning

Jag vill bli upptäckt. Faktum är att jag oftast väntar med att trycka av tills personen tittar in i kameran. Då får jag en helt annan närvaro i bilden. Studera Vivian Maiers bilder, så upptäcker du samma sak; personen tittar ofta in i kameran. Med påståendet ovan skulle således många av Vivian Maiers bilder inte vara gatufoto.

Gatufoto med blicken i kameran
Utan blicken i kameran, hade bilden haft en betydligt lägre närvaro.

Gatufoto måste vara taget i stadsmiljö

Påstående

Bilder som ej tagits på en gata kan omöjligt vara gatufoto

Sanning

Martin Parr. En legend inom gatufoto. De flesta av hans mest kända bilder är tagna på badstränder. Det är snarare känslan i en bild som avgör om det är gatufoto. Inte vilken plats bilden är tagen på. Ju mer gatufoton du studerar, desto lättare känner du igen känslan av gatufoto i bilden.

Gatufoto från Turkiet
Tagen i en liten by i Turkiet, och inte i stadsmiljö.

Gatufoto måste innehålla människor

Påstående

Är det ingen människa i bilden, så är det inte gatufoto

Sanning

Det finns ett väldigt känt gatufoto taget av Nils Jorgensen (Se bilden här) . Bilden föreställer en skokartong i ett gathörn i London. Inte en människa så långt ögat når. Känslan av gatufoto i bilden sprudlar, trots att det saknas människor. Återigen är känslan viktigare än definitionerna. Däremot är de flesta överens om att ett gatufoto bör innehålla spår av människor.

Gatufoto från Berlin
Här är snarare spåret av människa viktigare än människa i bild.

Fotografera aldrig tiggare och utsatta människor

Påstående

Tiggare och andra utsatta människor är "sitting ducks" och sånt som bara nybörjare fotograferar

Sanning

Om du fotograferar utsatta människor för att de är enkla mål, så för du det av fel orsaker. Om du däremot fotograferar utsatta människor på deras villkor, för att visa deras vardag så fyller det ett annat syfte. Den berömde gatufotografen Lee Jeffries lever på att fotografera utsatta människor. Men han har ett syfte; han vill göra deras vardag bättre. Försäljning från utställningar går till de utsatta människorna.

Baksidan av julen. De utsatta människorna som ingen ser.
Baksidan av julen; de utsatta människorna som är del av vår vardag fast ingen ser.

Fotografera aldrig kvinnor i slöja

Påstående

Man får inte avbilda muslimska kvinnor, det är mot deras religion.

Sanning

Det är en allför vanlig missuppfattning att man inte får avbilda muslimska kvinnor. Ta dig tid att prata med dem så förstår du hur fel du har. Eftersom gatufoto handlar om att dokumentera vardagen så som den ser ut, blir det ju väldigt fel om du skall censurera folk efter deras kultur. Skall du visa verkligheten som den ser ut, måste alla människor få vara del av din dokumentation. Dessutom är det ju en gnutta fördomsfullt att anse att alla muslimska kvinnor bär slöja. Om du öppnar ditt sinne så förstår du att en muslimsk kvinna likaväl kan vara blond och blåögd och inte nödvändigtvis behöver bära slöja.

Detsamma gäller att fotografera folk med utländskt bakgrund. Vad tror du kränker mest? Att uppmärksammas och fotograferas för att man har ett intressant utseende, eller att särebehandlas och inte fotograferas för att man har utländsk härkomst?

Gatufoto med muslimsk kvinna
Du kan inte exkludera folk efter vilken kultur de tillhör.

Gatufoto måste tas i befintligt ljus

Påstående

Att använda blixt eller andra hjälpmedel är att manipulera bilden

Sanning

Listan på legender inom gatufoto som använder blixt kan göras lång; Bruce Gilden, Martin Parr, Anders Petersen. Blixten skapar en särskild känsla i bilden, som särskiljer bilden från bilder tagna i befintligt ljus. Jag fotograferar själv med blixt vissa dagar, då jag vill ha en speciell känsla i bilden.

Utan blixt, hade denna bild inte varit möjligt
Utan blixt, hade denna bild inte varit möjligt.

Gatufotografer använder aldrig zoom

Påstående

Det är bättre med fasta gluggar än med zoom inom gatufoto

.

Sanning

Jag använder till 80% mitt zoomobjektiv 24-70mm. Detta gör mig betydligt mer flexibel än om jag enbart kört med fast glugg. Kvällstid och inomhus använder jag dock fast glugg. Men det är av helt andra orsaker; de fasta gluggarna är mer ljusstarka än zoom-objektiven. Under åren har jag dock lärt mig att i största mån bara använda ett objektiv och verkligen lära mig hur det fungerar. Därför kan jag också innan bilden tas avgöra exakt hur bilden kommer bli med just detta objektiv.

Jag anser det vara viktigare att använda ett objektiv du är bekväm med och verkligen behärska detta. När bilden kommer handlar allt om hur snabb du är, och ju mer du känner ditt verktyg desto snabbare hinner du reagera. Fasta gluggar är dock ofta väldigt prisvärda och skall du satsa på ett första objektiv så kostar ett fast 50mm inte många kronor.

Om man inte hinner springa närmare, är zoomen ett bra hjälpmedel

Kameran skall vara så liten som möjligt

Påstående

För att inte synas som fotograf är det viktigt med liten kamera

.

Sanning

Jag fotograferar med Canon 5D MKIII + Canon 24-70mm f/2.8 USM L. Det är en redig klump på närmare två kilo. Jag syns på stan, vilket jag också vill. Just min stora kamera ger mig en större legitimitet, och folk ser mig som mer seriös. De gånger jag stött på upprörda människor, har varit när jag använd min lilla FujiFilm X100S.

Alltid kameran vid ögat. Här dock med mindre linsen Canon 50mm f/1.4

Efterbehandling är fusk inom gatufoto

Påstående

Om man efterbehandlar bilden så är den manipulerad och inte längre gatufoto.

.

Sanning

Det är skillnad på efterbehandling och retuschering. Efterbehandling handlar om att konvertera bilden till svartvitt, och annat småfix. Dessa saker gjorde du i det gamla mörkrummet vid framkallningen. Jag anser att halva bilden skapas vid fototillfället och halva bilden skapas vid efterbehandlingen. Dessa går hand i hand. Att retuschera och plocka bort/dölja eller grovt manipulera bilden, gör dock att den inte längre kan anses dokumentär.

Sanningen är att du "borde" efterbehandla alla dina bilder, för att då dem närmare vad kameran fångade. Visste du att din kamera har ett inbyggt filter som suddar skärpan i bilden? Denna suddighet måste du justera tillbaka genom sk. källskärpning.

I efterbehandlingen blir bilden svartvit och andra halvan av skapandet slutförs

Prata aldrig med de du fotar

Påstående

Om du pratar med de du fotar är det inte längre gatufoto

.

Sanning

Gatufoto är extremt socialt. Jag pratar ofta mer personerna efter jag fotograferat dem. De får mitt visitkort och blir i många fall nya följare till mig i sociala medier. Om jag missar en bild innan personen sett mig, går jag fram och pratar med dem. Då kallar jag det gatuporträtt istället för gatufoto.

Ett av de mest berömda gatufotona från legenden William Klein föreställer en ung pojke som riktar en pistol mot kameran. Historien bakom bilden är att William Klein bad killen rikta pistolen mot kameran och se lite cool ut. Jag älskar denna bilden lika mycket nu, som innan jag fick veta historien bakom bilden. Bilden är lika mycket gatufoto ändå. Även berömde gatufotografen Erick Kim pratar med personerna innan han fotar dem. Det kan du se i hans BTS-filmer på YouTube. Trots detta är han en av vår tids mest kända gatufotografer. En bra bild är en bra bild oavsett hur den tillkom. Jag vill inte veta hur en bild blev till, istället vill jag behålla magin och fantisera kring bilden.

Jag missade första fotot innan hon såg mig, och bad om att ta ett porträtt.

Fotografera aldrig barn

Påstående

Publicerar du bilder på barn kan pedofiler använda dem

.

Sanning

Om staden du dokumenterar är full med barn, så borde rimligtvis också dina bilder vara det? Annars har du ju censurerat en del av vardagen. Många fotografer har dock svårt med att just fotografera barn. Det råder en oro att uppfattas som pedofil. Men stopp och belägg; vad tror man egentligen att en pedofil skall göra med en bild på ett fullt påklätt barn? Tror du inte pedofilen har mer utmanande bilder på barn i sin dator att runka till?

Känner du oro att fotografera barn, så gör du bäst i att försäkra dig om att föräldrarna sett att du fotograferat. En nick, en blick och ett leende. Svårare behöver det inte vara. De flesta uppskattar sedan om du skickar bilderna till dem. Hur ofta får man chansen att få professionella bilder helt gratis?

Staden kryllar av barn och så borde också dina bilder.

Fotografera alltid i RAW

Påstående

Bilder som inte fotograferats i RAW är oanvändbara.

.

Sanning

Jag fotograferar enbart i RAW. Detta för att kunna efterbehandla bilderna med bibehållen information i bilden. Nackdelen är stooora filer vilket gör efterbehandlingen något mera tidskrävande. Dock är lagring billigt, så det är inget jag oroar mig för.

Det finns dock kameror som levererar riktigt grymma JPEGs direkt ur kameran. FujiFilm är ett gott exempel på detta med riktigt vassa möjligheter att få kontrastrika svartvita bilder direkt ur kameran, vilket gör att du helt kan skippa efterbehandlingen. Min gode vän gatufotografen Mats Alfredsson fotograferar enbart i JPEG. Bilderna använder han sedan till allt från utställningar till prints och publicering på Facebook. Många som fingranskat hans utskrifter på utställningar blir nog en gnutta överraskade nu. Frågar du honom varför han inte fotar i RAW är svaret kort och koncist: -"Jag exponerar rätt från början".

Gatufoto från Göteborg
JPEG konverterad till svartvitt direkt i min FujiKamera.

Slutsats

Lyssna mer på din egna magkänsla än på åsikter och regler inom gatufoto. Lägg mer tid på att fotografera än att diskutera, så kommer du längre än dina diskuterande vänner.

Taggar: tips och trix